Projekt iKAP II – Inovace ve vzdělávání nabídne zdarma pražským školám nová témata a řešení

15. 02. 2022
Projekt iKAP II – Inovace ve vzdělávání nabídne zdarma pražským školám nová témata a řešení

Předčasné odchody ze vzdělávání, prevence a řešení (kyber)šikany, rozvoj demokratických principů, potřeby žáků s odlišným mateřským jazykem, podpora vedení pražských škol. Nejen tato témata a aktivity nabízí prostřednictvím partnerů projekt iKAP II – Inovace ve vzdělávání, o kterém dnes jednala Rada hl. m. Prahy. Celková alokace projektu, podpořeného fondy Evropské unie (skrze OP VVV), přesahuje 350 milionů korun. Jelikož je projekt finančně podpořen z fondů EU, pražské školy nezaplatí za nabízené programy a aktivity ani korunu.

Zkratka iKAP znamená „implementace Krajského akčního plánu“ – tedy proces, kdy se do praxe zavádějí priority vzdělávání, které jsou v takovém plánu definované. Krajský akční plán (KAP) je, obecněji řečeno, nástroj pro zlepšení řízení škol, hodnocení kvality vzdělávání a plánování strategických kroků vedoucích ke zvýšení kvality vzdělávací soustavy kraje i jednotlivých škol. To vše v souladu se vzdělávacími prioritami MŠMT.

„A právě priority ministerstva školství a hlavního města Prahy v oblasti vzdělávání přenáší do praxe projekt iKAP II – Inovace. Pro Prahu ho koordinuje Pražský inovační institut, jenž se už dva roky zaměřuje na inovace a propojení vzdělávání, veřejného sektoru a podnikání v metropoli. Tento inovační projekt je jedním z největších, který institut řeší, má celkem jednačtyřicet partnerů,” uvedl pražský radní pro oblast školství a podpory podnikání Vít Šimral.

Hlavních partnerů, kteří budou v následujících dvou letech realizovat většinu plánovaných aktivit, je dvaadvacet. Jsou mezi nimi neziskové organizace (např. META, InBáze, Vigvam, Společnost pro kreativitu ve vzdělávání nebo CEDU – Centrum pro demokratické učení) i akademické a vzdělávací instituce (Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, ČVUT, Gymnázium Na Zatlance, Akademie řemesel Praha a další).

„Naším cílem je pomáhat školám zavádět inovativní postupy řízení i výuky tak, aby se žáci učili v prostředí, které je plně podporující,“ říká Petr Valenta, gestor projektu.

Projekt začal oficiálně fungovat loni v červnu, některé spolupracující organizace zahájily aktivity už během loňského léta a podzimu, jiné teprve program připravují. Např. organizace Post Bellum realizovala divadelní letní dílny pro žáky ohrožené školním neúspěchem a nyní pořádá semináře pro učitele, workshopy pro školní třídy a rozjíždí tandemovou výuku. Organizace Jules a Jim pro školy pořádá semináře v oblasti prevence šikany pro školní metodiky prevence a pedagogické sbory, Člověk v tísni nabízí v rámci projektu skupinové supervize a kurzy pro učitele a asistenty pedagoga pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí.

Workshopy k rozvoji digitálních kompetencí pro žáky 2. stupně ZŠ a SŠ a jejich pedagogy nabízí organizace OSE Czech republic v jedinečném prostoru Haly 40 v Pražské tržnici v Holešovicích. Dílny, kde se účastníci naučí pracovat s virtuální realitou, audio a video streamingem či 3D tiskem, doplní vzdělávací program v oblasti prevence závislostí, kyberšikany a zdravého přístupu k technologiím a online prostředí. Jeden z dalších partnerů, Česká asociace streetwork, řeší s pražskými školami prevenci předčasných odchodů žáků ze vzdělávání a pořádá semináře s odborníky na důležitá témata. Společnost pro kreativitu ve vzdělávání spoluorganizuje nyní v únoru Festival umění a kreativity ve vzdělávání, který je určen školám, pedagogům i široké veřejnosti. Běží i první setkání (prozatím online) k podpoře podnikavosti ve školách, které pořádá Pražský inovační institut či Inovační laboratoř Univerzity Karlovy.

A v těchto dnech se rozbíhá jedna z nejdůležitějších částí projektu: program Rozvíjíme školu spolu, který realizuje přímo Pražský inovační institut.

„Jde o leadership program, mentoring a koučink pro vedení pražských škol, tedy nejen pro ředitele, na kterém spolupracujeme s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy a Institutem firemní kultury,“ přibližuje Petr Valenta. „Do leadership programu jsme přidali i školení ke strategickému řízení škol, aby ti, kdo je vedou nebo v budoucnu povedou školy, nemuseli jen hasit aktuální problémy, ale měli dlouhodobou strategii. Aby se stali silnými leadery, kteří dokážou stmelovat pedagogický sbor a vedou ke společné vizi,“ popisuje Valenta.

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Piráti navrhují pro rozšíření středoškolských kapacit využít opuštěnou bývalou budovu radnice na Praze 10, na místo nákupu předražené budovy zatížené věcným břemenem
14.06.2024

Piráti navrhují pro rozšíření středoškolských kapacit využít opuštěnou bývalou budovu radnice na Praze 10, na místo nákupu předražené budovy zatížené věcným břemenem

Praha, 14. června, 2024 – Zastupitelský klub Pirátů na pražském magistrátu schválil usnesení, ve kterém na základě nyní předložených informací zásadně nesouhlasí s návrhem na úplatné nabytí nemovitosti na adrese Kodaňská 1392/97. Samotný objekt je...